Thursday, August 4, 2011

advanced raya...bersalam salaman



watups uols....

aku puasa hari ini. korang puasa tak???? tak baik tau tak puasa (menyampah tak ayat nie...nampak macam aku belagak pandai + alim kan)
nie bukan nak tunjuk belagak macam post2 kat wall mukabuku (korang tak rasa annoying ke orang yang dok post2 dekat wall dieorng tue.
antaranya adalah:

- mari berbuka beramai2
- hari ini aku masak sambal udang, masak lemak cili api kesukaan bf aku
- apa menu berbuka hari ini ek
- nak sahur esok makan apa ek
- yok tarawikh
- baru je balik dari solat tarawikh

(nie la ayat2 yang annoying sekarang nie aku rasa, sampaikan aku malas nak bukak FB..aiyoooo macha...korang nie macam la korang sorang je yang puasa nyer sampai nak bagitahu satu dunia. iskh2 nie kiranyer bukan ikhlas tapi da riak + menunjuk2)

ok la disebabkan aku da kutuk korang nie aku nak mintak maaf dulu la ek. yok kita bersalam salaman. actually cite nie aku terpikir bile aku makan kat umah aunty aku sabtu lepas.
hal2 nie diborakkan oleh IBU aku dan juga nenek sedara aku dan seangkatan dengannya la (aunty2 yang lain).

time kecik2 diajar cium begini da besar lain cara nyer

citer nie bermula bile time dah nak balik. adalah sedara2 aku nak beransur balik. aku lak dengan adik beradik aku yang lain tengah bersantai2 sambil mendengar dengan sopannyer orang tua berbual. bile nak beransur tu mestila bersalam-salaman. ada yang bersalam bawak tangan ke pipi, ada yang salam tak cium tangan pon, ada yang salam gitu2 je, ada yang mengelat dari salam, ada yang salam tak pandang pon orang yang salam tu (buat2 bz).


da besar abang aku dibentuk dengan betul. tengok dier salam IBU aku macam maner

bagi aku kalau korang nak salam, salam la orang itu dengan ikhlasnya dan pandang la orang itu sebelum salam. barulah orang yang kita salam tue tak terasa sangat dan merasakan kita nie ikhlas. lagi2 dengan orang tua.

ini pulak beberapa situasi dalam bersalaman

- Salam sorang dua pas tu ajak sembang dan terus duduk..
-Salam sorang dua dan angkat tangan dengan menghalakan pada semua dengan senyuman..maknanya dia paham la tu korang malas..
-Terus amek tempat duduk dan angkat tangan dan cakap “salam semua!” (ini lebih sesuai kalau semuanya rakan yang rapat)


ini hanyalah pengajaran serba sedikit di bulan ramadhan supaya korang alert. kadang2 kita buat nie kita sendiri tak perasan.

p/s: jangan la jadi seperti tokoh2 @ orang besau sekarang yang kita tonton kat tv sekarang nie. salam pon tak pandang orang even orang yang salam dier tue lagi tua. tau la kau ada pangkat tapi pangkat kau tue tak bawa kemana pon. yang lagi tua patutla dihormat supaya sama2 rasa dihormati. =)

SELAMAT BERAMAL!!!

No comments:

Post a Comment